٢١ دهقان درفراه به جرم زرع کوکنار بازداشت شد
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

٢١ دهقان درفراه به جرم زرع کوکنار بازداشت شد

شهرفراه (پژواک،١٠دلو٩٠) پولیس ولایت فراه، درحالی ٢١ دهقان را به اتهام زرع کوکنار دستگیرنموده که زارعین و مسوولین این ولایت، علت افزایش کشت آن را، عدم توجه دولت به دهاقین میدانند.

لعل محمد عزیزی، رئیس مبارزه علیه موادمخدر ولایت فراه، به آژانس خبرى پژواک گفت که ٢١دهقان را پولیس مبارزه علیه موادمخدر، طى ده روز گذشته به خاطر زرع خشخاش، از مربوطات ولسوالیهای خاک سفید، پشت رود و بالابلوک ولایت فراه، دستگیر نموده است.  

یکتن از مسوولین بخش مبارزه علیه موادمخدر قوماندانی امنیۀ ولایت فراه که نخواست نامش افشا شود، تأیید نمود که ٢١ دهقان که در زمینهای شان خشخاش زرع نموده بودند، توقیف شده اند.

وی افزود که دهاقین دستگیر شده، هریک از ٥٠ تا٦٠ جریب زمین را خشخاش زرع کرده اند.

مسوول یادشده افزود که دستگیر شده گان، غرض تحقیق به څارنوالی سپرده شده اند.

لعل محمد عزیزی رییس مبارزه علیه موادمخدر فراه گفت: زرع کوکنار در ولسوالیهای بکواه، خاک سفید، پشت رود، بالابلوک و گلستان این ولایت، به دلیل ناامنی، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی علاوه نمود سال گذشته، ساحۀ کشت کوکنار در فراه  ١٤ هزار هکتار زمین را احتوا می نمود؛ اما درسال روان، ساحۀ تحت زرع خشخاش بیشتر شده و طور تخمین، حدود بیست فیصد افزایش یافته است.

عزیزی اظهار داشت: خشخاش، بیشتر در ولسوالیهايی زرع شده است که تحت کنترول طالبان بوده و ناامن می باشد.

موصوف علاوه کرد که وزارت مبارزه با موادمخدر، کمپاین تخریب مزارع کوکنار را درسال روان در این ولایت راه اندازی نکرده و ممکن در ماه حوت راه اندازی نماید.

وی معیارهای وزارت مبارزه با موادمخدر را برای تطبیق کمپاین در ولسوالیها، (موجودیت امنیت، تطبیق پروژه های عام المنفعه و وضعیت اقتصادی خوب دهاقین) خوانده گفت: ولسوالیهايى که این معیارها را پوره نتوانند، درآنجاها کمپاین صورت نمیگیرد."

اما دهاقین و فعالین جامعۀ مدنی در ولایت فراه، دلیل عمدۀ افزایش زرع خشخاش را، بی توجهی دولت نسبت به دهاقین میدانند.

محمد انور یکتن از زارعین  منطقۀ کنسک ولسوالی بالابلوک، به پژواک گفت که برای آبیاری کشت خود، از آب چاه استفاده میکنند.

وی افزود که اگر تمام حاصل گندم و سایر حبوبات کشت کرده گی خود را بفروشد، مصرف واترپمپ را پوره نخواهد کرد.

انور افزود: "مجبورم خشخاش کشت کنم، تا چند روپیه براى ما باقی بمانه."

اين دهقان افزود که دولت، به خاطرحل مشکل آب زراعتی، تهیۀ تخم گندم و کودکیمیاوی، به دهاقین این ولسوالی هيچ توجه نکرده است.

اقبال شاه  یکتن از دهاقین ولسوالی پشت رود که امسال در زمین هایش کوکنار کشت کرده است گفت: "اگر دولت مشکلات دهاقینه حل کنه، هیچکس کوکنار نميکاره."

 وى علاوه کرد که امسال، دولت برای آنها تخم بذری و کود کیمیاوی کمک نکرده است.

وی نیز از کمبود آب شکايت نموده افزود که مجبورم تمام کشت خود را توسط واتر پمپ آبیاری کنم.

درعین حال سید احمد یکتن از فعالین جامعۀ مدنی این ولایت نیز دولت را به عدم همکارى با دهاقین متهم کرده گفت که دهاقين از مجبوريت، کوکنار کشت ميکنند.

وی گفت: "مثل معروف است که "آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم."

سید احمد، با اشاره به دریای فراه رود، افزود که این نعمت بزرگ برای فراهیان است، مگر بخاطر نداشتن بند آبگردان، تمام آب این دریا به ایران سرازیرمیشود و دهاقین بامشکل کمبود آب مواجه اند.

وی افزود که اگر بند بخش آباد فراه اعمار گردد، ميتواند برای تمام ولسوالیهای این ولایت آب برساند.

درعین حال محمداسماعیل ولسوال بکواه، به پژواک گفت که امسال تمام کشت این ولسوالی را کوکنار تشکیل میدهد.

 وی دلیل روی آوردن دهاقین این منطقه را به کشت خشخاش، عدم کمک دولت و نبود آب زراعتی دانست و گفت: "دهاقین این ولسوالی، آب را توسط واترپمپ از عمق ٤٠ الی ٥٠ مترى بالا می آورند، که برای آنها نهایت پر مصرف است."

شهلا ابوبکر منشی و عضو شورای ولایتی فراه، با تأیید مشکلات دهاقین این ولایت، به پژواک گفت: "مردم فراه علاقمندی برای کشت کوکنار ندارند؛ به شرط آنکه دولت با آنها کمک کند."

خانم ابوبکر افزود که دهاقین و اعضاى شورای ولایتی فراه، قبل از فصل کشت کوکنار، در جلسه ای با مسوولین دولتی خواستار کمک شدند؛ مگر وقتی کمک صورت نگرفت، دهاقین مجبور شدند تا به کشت کوکنار رو بیاورند.

وزارت زراعت، ازجمله مراجعی است که باید به خواستهای دهاقین جواب داده ودر رفع نیازمندیهای زراعتی آنها کمک کند.

 محمداسلم دانا رییس زراعت ولایت فراه، مشکلات دهاقین این ولایت را تاييد کرده به پژواک گفت: "سال قبل٤٨٥ متریک تن تخم گندم و١٨٤٦٠ تن کود یوریا، به دهاقین توزیع شد؛ اما در سال روان، هیچ مساعدتی با آنها صورت نگرفته است."

رئیس زراعت فراه اظهارداشت که آب دریاى فراه، سالانه برای سه الی چهار ماه جریان میداشته باشد و بند وجود ندارد تا برای مدت بیشتر ذخیره شود.

وی استفاده از واترپمپ را برای دهاقین، غیراقتصادی دانسته گفت: "خارج نمودن آب از عمق ٣٠ الی ٤٠ مترى چاه، پرمصرف می باشد."

دانا، علاوه نمود که وزارت زراعت، گندم و کود را وعده نموده؛ مگر تاکنون به دسترس ایشان قرارنگرفته وتنها٣٠عراده تراکتور، مواصلت نموده که در بدل همکاری برخی دهاقین ولسوالیهای لاش جوین، شیبکوه، و اناردره، در تخریب مزارع خشخاش توزیع می شود.

قابل یاددهانی است که سه ولسوالی مذکور، برعلاوۀ ولسوالی های قلعه کاه و پرچمن، از مناطقى بوده اند که کشت خشخاش درآنها صفر شده؛ اماطبق معلومات مسوولین ذیربط، در این ولسوالیها نیز امسال اکثر دهاقین به کشت خشخاش روی آورده اند.

طبق معلومات برخی دهاقین فراه، قیمت فی کیلو تریاک در بازارهای این ولایت، ٦٠٠٠ افغانی است، که نسبت به سال گذشته ٥٠درصد پایین آمده است.

دهاقین و مسوولین فراه، علت پایین آمدن قیمت تریاک را در این ولایت، عدم بازاریابی و ضعیف شدن فعالیت قاچاقبران موادمخدر در فراه میدانند.

فراه، از جمله ولایات جنوبغربی کشور بوده و دارای ٥٦٠هزار هکتار زمین زراعتی آبی است و بیش از ٩٠ فیصد مردم این ولایت، پیشۀ دهقانی و باغداری دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب